Din varukorg är tom

Kläder på kvinnors premisser
Mode är makt, på gott och ont, och kläder spelar roll i frigörelse - men också kvinnligt förtryck på olika nivåer. Kläder ger arbete, intäkt och självständighet till miljoner kvinnor runt om i världen, men modeindustrin representerar också tvångsarbete och slaveri. Kläder kan både exkludera och inkludera, vara både uniform och uppröra. Kläder är status, politisk orientering, symboler och ståndpunkter. Kläder ger utlopp för kreativitet och personlighet, men också upphov till kroppshets, osunda ideal, konsumtionshets och överkonsumtion.
Det är nämligen aldrig "bara kläder", och mode är så mycket mer än trender. Vi tycker att kläder och mode ska stärka kvinnor, och jobbar därför med 4 större utvecklingsområden som sätter fokus på kvinnor, klädindustrin och kläders roll i våra liv.
1. Arbetskampen är en kvinnokamp
Klädindustrin sysselsätter många miljoner människor runt om i världen, och de flest av dessa är kvinnor. Arbetsförhållanden i textilindustrin är därför i allra högsta grad en kvinnofråga. Vi ställer krav på lika löner för lika arbete, och att våra fabriker ska ge samma möjligheter och rättigheter oavsett kön, läggning, civilstatus, eller om du är eller blir gravid. Som ett minimumkrav ska fabrikerna vi jobbar med följa nationella lagar för föräldraledighet, som i Kina är minst 98 dagar. Kraven följs upp i regelbunden revision av fabrikerna. I 2019 hade vi 52 fabriker, och genomförde tillsammans 56 sociala revisioner och egna fabriksbesök. Av dessa blevt 31 utförda av en tredjepart, och 26 blev utförda av Pierre Robert-anställda i Norge.
2. Kunskap ger makt
Arbetstagare som vet sina rättigheter står starkare och är mindre utsatta för att diskrimineras eller utnyttjas som arbetskraft. Vi jobbar med den svenska organisationen QuizRR i uppläring om arbetsrätt, förpliktelser och möjligheter för både fabriksanställda och ledare. Programmet arbetar för att förbättra kunskapsnivån och arbetsförhållanden i utvecklingsländer. Temat är bland annat HSE (Health, Safety & Environment), lönefrågan, dialog och engagemang på arbetsplatser.
3. Vi kan skapa goda förebilder
Vi har ansvar för att bidra till ett positivt kroppsideal och kvinnosyn. Dessvärre har vi, som stora delar av branschen, varit skyldiga till att visa upp modeller som representerar ett smalt ideal. Vi jobbar aktivt med att bli bättre, och önskar att representera mångfald när det gäller kropp, bakgrund, och ålder. Vi har också stränga riktningslinjer när det gäller retuschering. Modellen ska aldrig göras smalare, och vi vill presentera henne på ett naturligt och inte distanserande sätt.
4. Kläder kan tillverkas på kvinnors premisser
Vi gör kläder efter dina behov, inte efter andras. Vårt fokus är på komfort, funktionalitet och design som kvinnor föredrar. Kläder ska sitta bra, vara enkla att använda oavsett din personliga stil, täcka ett behov och komma till användning i vardagen. Kort och gott, kläder ska ge självtillit.
Varje plagg har en egen historia - läs mer om det här